Doorgaan naar hoofdcontent

Posts

Afstandsonderwijs met Tijd voor Geschiedenis

“Justin zit met een bivakmuts op voor de webcam terwijl Daniëlle een schaal kapsalon zit leeg te vorken” - Geschiedenisdocentop het Esdal College over zijn tweede week afstandsonderwijs Maandagochtend 8:30 uur. Ik zit op zolder achter mijn laptop en geniet van een stabiele wifi-verbinding op de tweede verdieping van mijn huis. Wat een verschil met vorige week! Toen zaten we met het hele gezin aan de keukentafel aan het werk voor school. Ik gaf mijn online lessen, mijn vrouw hielp dochter- en zoonlief met hun schooltaken, en probeerde ondertussen zo stil mogelijk te voorkomen dat onze dreumes slaagde in zijn vastberaden plannetje om bij papa op schoot te gaan zitten. Wie had gedacht dat de term wifi-booster zo’n verschil zou maken in mijn gezin. Ik start de les in Google Meet en mijn examenklas TL komt online. Camera’s en microfoons staan allemaal uit. Ik zie 19 zwarte schermpjes voor me… dat zouden er volgens mijn leerlingenlijst 22 moeten zijn. Terwijl ik tevreden vaststel...

Tijd voor Vernieuwing!

Een spannende periode breekt aan voor veel bovenbouwdocenten, want de nieuwe historische contexten en eindexamens voor havo en vwo kloppen op de deur. Ook voor methodemakers is dit altijd een spannende periode, want het vergt veel inspanning om deze grote verandering in een relatief korte periode door te voeren. Maar het schept ook kansen en dat is mooi! We zijn de afgelopen maanden dan ook ontzettend druk geweest met het oriënteren, (her)structureren, uitzoeken, schrijven, redigeren, corrigeren, en uitwerken van de nieuwe historische contexten. In veel gevallen moesten we zelf (weer) de boeken in, vonden we prachtig bronmateriaal en impactvolle fragmenten, bediscussieerden we opdrachten en gingen de lampen laat uit. Dat leverde een hoop inzichten op en samen met de feedback die wij zo vaak vanuit het werkveld doorkrijgen, begint er inmiddels iets moois te ontstaan! We naderen voorzichtig de afronding van het schrijfproces voor de eerste contexten. Wij hebben hierbij de focus gel...

Wensen van docenten

Bij de ontwikkeling van BeatsNbits vinden we de ervaring van docenten van groot belang. Via de feedbackknop onderaan elke pagina krijgen we regelmatig reacties. Daarnaast zijn de verschillende bijeenkomsten, zoals de VO-Digitaal Academy van afgelopen 5 november, belangrijke momenten om wensen te inventariseren. Ook in de afgelopen weken hebben we een aantal wensen doorgevoerd in BeatsNbits: Speelstukken oefenen Een leerling stuurde ons terecht de feedback dat bij het oefenen van speelstukken geen verschil werd aangegeven tussen gemiste noten en verkeerd gespeelde noten, omdat er in beide gevallen een rood kruis verscheen. We hebben dit veranderd door gemiste noten nu aan te geven met een vraagteken en een oranje kleur. Onderdeel Cijfers nog overzichtelijker In het dashboard bij Cijfers verdwenen bij het scrollen de namen van opdrachten en toetsen. Deze blijven nu in beeld. Kolommen wisselen in Planners Bij de planners is het nu ook mogelijk om met pijltjes kolomm...

Tijd voor Geschiedenis is er voor iedere leerling

Op het Matrix Lyceum in Drachten werken ze met leerlingen die een bijzondere onderwijsbehoefte hebben. Een groot deel van de leerlingen heeft een leerbeperking of ASS (autismespectrumstoornis). Hierdoor moet de docent per leerling een programma op maat aanbieden. In 2017 maakte geschiedenisdocent Jasper Hoekstra kennis met Tijd voor Geschiedenis en hij ontdekte al snel dat dit zomaar eens de oplossing zou kunnen zijn voor hun vraagstuk: “Bij de ‘reguliere’ fysieke methodes is het niet mogelijk om leerlingen écht een programma op maat aan te bieden. Selecteren in het onderwijsmateriaal is niet tot nauwelijks aanwezig of kost heel veel tijd. Bij Tijd voor Geschiedenis kan ik per leerling een leerroute maken, op maat gemaakt voor de specifieke leerbehoefte van de leerling.” Dit was voor Jasper een belangrijk argument in de keuze, maar ook de tijdsbesparing speelt een grote rol: “Het gebruik van Tijd voor Geschiedenis bespaart mij ruim de helft van mijn tijd. Het selecteren van he...

De VO-Digitaal Academy geeft energie!

Ton Annink | Pius X College Almelo “Als ik van de Academy terugkom geef ik met hernieuwde energie mijn lessen.” Sinds het begin van VO-Digitaal, ruim 11 jaar geleden, wordt ieder jaar de VO-Digitaal Academy georganiseerd. Tijdens deze studie- en inspiratiedag kunnen leerkrachten die niet bekend zijn met de methodes kennismaken met de mogelijkheden. Leerkrachten die reeds gebruikmaken van de methodes kunnen met uitgevers en ontwikkelaars in gesprek over ontwikkelingen binnen de methode, waarbij ze de ruimte krijgen om hun feedback aan het team door te geven. Daarnaast is het ook vooral een heel erg inspirerende dag, waar (oud-)collega’s, oud-stagiaires en andere vakgenoten elkaar treffen, zo vindt ook Ton Annink die dit jaar opgaat voor zijn vijfde Academy: “Inmiddels ben ik vier keer op de VO-Digitaal Academy geweest, altijd met veel plezier! Sinds 2013 werk ik op het Pius X College in Almelo met BeatsNbits. Zeker de eerste jaren was de Academy voo...

BeatsNbits vliegt uit naar de Caraïben

BeatsNbits op Bonaire Ik moet eerlijk bekennen dat toen ik BeatsNbits voor het eerst zag, ik wel sceptisch was en bij mezelf dacht: ‘weer zo'n programma dat van alles en nog wat belooft, maar is het wel geschikt voor onze leerlingen op  Bonaire Caribisch Nederland ?’ Onze leerlingen op Bonaire Caribisch Nederland hebben tegenwoordig veel motivatie nodig om aan de slag te gaan. Wat wij voor de klas vertellen kunnen ze ook allemaal op het internet vinden. Vandaar ook de uitdaging om steeds weer opnieuw te digitaliseren. Na 6 maanden onderzoek te hebben gedaan naar meerdere methodes, heb ik een proefaccount aangevraagd en ben ik samen met de leerlingen aan de slag gegaan.  Mijn eerste reactie was ‘wow’! Zowel bij mijn leerlingen als bij mij (al 32 jaar in dienst en nog steeds op zoek naar innovatie) sloeg de methode meteen aan. Te gek! De leerlingen hebben samen met mij de methode onderzocht en we kwamen al gauw tot de ontdekking dat ze heel wat onderdelen binnen he...