Doorgaan naar hoofdcontent

Wensen van docenten



Bij de ontwikkeling van BeatsNbits vinden we de ervaring van docenten van groot belang. Via de feedbackknop onderaan elke pagina krijgen we regelmatig reacties. Daarnaast zijn de verschillende bijeenkomsten, zoals de VO-Digitaal Academy van afgelopen 5 november, belangrijke momenten om wensen te inventariseren. Ook in de afgelopen weken hebben we een aantal wensen doorgevoerd in BeatsNbits:

Speelstukken oefenen
Een leerling stuurde ons terecht de feedback dat bij het oefenen van speelstukken geen verschil werd aangegeven tussen gemiste noten en verkeerd gespeelde noten, omdat er in beide gevallen een rood kruis verscheen. We hebben dit veranderd door gemiste noten nu aan te geven met een vraagteken en een oranje kleur.

Onderdeel Cijfers nog overzichtelijker
In het dashboard bij Cijfers verdwenen bij het scrollen de namen van opdrachten en toetsen. Deze blijven nu in beeld.

Kolommen wisselen in Planners
Bij de planners is het nu ook mogelijk om met pijltjes kolommen om te wisselen.

Toetsen
Bij de toetsen is het voor leerlingen nog duidelijker gemaakt dat ze een vraag nog niet hebben beantwoord. Onderaan de toets staat een overzichtje van vragen die de leerling nog niet heeft gemaakt. Via een linkje gaat de leerling meteen naar de betreffende vraag.

Herkansingen
Je kunt vanaf nu in het cijferoverzicht met één klik alle leerlingen met een onvoldoende selecteren voor een herkansing.

Opdrachten aan/uit
In het dashboard kun je bij Opdrachten nu ook een heel hoofdstuk aan- of uitzetten.

PRO – instrumententrainer
In PRO komt bij elk hoofdstuk bij het luisteren de instrumententrainer voor. Voordat leerlingen met de instrumententrainer starten, zien ze nu een overzicht van de instrumenten die erin voorkomen.

Wij zijn blij met deze aanvullingen in BeatsNbits, hopelijk jullie ook. Wil jij ook je ervaring delen of heb jij ook feedback? Laat het ons weten!

Michel Berendsen,
Uitgever BeatsNbits

Reacties

Populaire posts van deze blog

Formatief toetsen met rubrics: waarom en hoe?

Formatief toetsen met rubrics Hoe beslissen docenten of een opdracht van een leerling een voldoende of een goed verdient? Hoe kunnen mondelinge presentaties van leerlingen nauwkeurig en transparant geëvalueerd worden? En hoe leren leerlingen om hun eigen en elkaars werk effectief te beoordelen? In dit soort situaties wordt in het onderwijs steeds vaker gebruik gemaakt van rubrics. In dit blog lees je wat een rubric is, wat de voordelen zijn en hoe je rubrics effectief gebruikt bij het beoordelen van opdrachten. Wat is een rubric? Een rubric is een matrix die onderscheid maakt tussen ontwikkelingsniveaus op een specifiek prestatiecomponent. Voorbeelden van prestatiecomponenten voor een muziekopdracht waarbij leerlingen een liedje moeten zingen en maken kunnen bijvoorbeeld creativiteit, samenspel en vakmanschap zijn. Rubrics kunnen voor verschillende doeleinden worden gebruikt zoals bijvoorbeeld het beoordelen en evalueren van opdrachten, toetsen en presentaties. Bij Tijd voor Gesch

De VO-Digitaal Academy geeft energie!

Ton Annink | Pius X College Almelo “Als ik van de Academy terugkom geef ik met hernieuwde energie mijn lessen.” Sinds het begin van VO-Digitaal, ruim 11 jaar geleden, wordt ieder jaar de VO-Digitaal Academy georganiseerd. Tijdens deze studie- en inspiratiedag kunnen leerkrachten die niet bekend zijn met de methodes kennismaken met de mogelijkheden. Leerkrachten die reeds gebruikmaken van de methodes kunnen met uitgevers en ontwikkelaars in gesprek over ontwikkelingen binnen de methode, waarbij ze de ruimte krijgen om hun feedback aan het team door te geven. Daarnaast is het ook vooral een heel erg inspirerende dag, waar (oud-)collega’s, oud-stagiaires en andere vakgenoten elkaar treffen, zo vindt ook Ton Annink die dit jaar opgaat voor zijn vijfde Academy: “Inmiddels ben ik vier keer op de VO-Digitaal Academy geweest, altijd met veel plezier! Sinds 2013 werk ik op het Pius X College in Almelo met BeatsNbits. Zeker de eerste jaren was de Academy voor ons een erg nutti

Afstandsonderwijs met BeatsNbits

“Muziekonderwijs op afstand? Ik hoorde mezelf al met 30 leerlingen en vertraging op de lijn zingen!” - Annika van Dijk (muziekdocent op het Vathorst College) Onderwijs op afstand. ‘Dat geldt toch niet voor muziek?’, was mijn eerste reactie. Ik hoorde mezelf al met 30 brugklassers en vertraging op de lijn zingen. Mijn tweede reactie: ‘Gelukkig geldt het óók voor muziek’. Inmiddels voel ik me plaatsvervangend beledigd als ik hoor dat sommige andere scholen tijdens deze periode de kunstvakken maar even laten zitten. Kunst hoort in het curriculum, ook nu, juist nu. Kunst helpt. Kijk maar naar alle creatieve filmpjes nu die op social media rondgaan of de hashtag #tussenkunstenquarantaine. Maar goed, het ontwikkelen van muzieklessen op afstand is niet makkelijk. Het muziekonderwijs bij mij op school (Vathorst College) is met name gericht op samen musiceren. Dat betekent voor nu dat we een nieuw programma moeten vormgeven. Gelukkig worden er via social media veel helpende handen uitges