Doorgaan naar hoofdcontent

Afstandsonderwijs met Tijd voor Geschiedenis



Maandagochtend 8:30 uur. Ik zit op zolder achter mijn laptop en geniet van een stabiele wifi-verbinding op de tweede verdieping van mijn huis. Wat een verschil met vorige week! Toen zaten we met het hele gezin aan de keukentafel aan het werk voor school. Ik gaf mijn online lessen, mijn vrouw hielp dochter- en zoonlief met hun schooltaken, en probeerde ondertussen zo stil mogelijk te voorkomen dat onze dreumes slaagde in zijn vastberaden plannetje om bij papa op schoot te gaan zitten. Wie had gedacht dat de term wifi-booster zo’n verschil zou maken in mijn gezin.

Ik start de les in Google Meet en mijn examenklas TL komt online. Camera’s en microfoons staan allemaal uit. Ik zie 19 zwarte schermpjes voor me… dat zouden er volgens mijn leerlingenlijst 22 moeten zijn. Terwijl ik tevreden vaststel dat dit, gezien het tijdstip, eigenlijk best een goede opkomst is vraag ik aan de klas of ze even hun microfoon willen aanzetten. Ik vraag wie er nog in bed ligt. Gegrinnik.

Ik heet ze welkom en mompel nog wat begripvolle woorden voor de pijn die je lijdt als puber om half negen op maandagmorgen. In de chat worden mijn woorden gelardeerd met allerlei krachttermen en onbegrijpelijke lettercombinaties die mijn leerlingen blijkbaar wel als woorden herkennen. Mijn bezwerende woorden worden onderbroken door de stem van Chris die vraagt waarom de microfoon aan moet. Ik leg uit dat dat het registeren van de aanwezigen in Magister net wat makkelijker maakt. “Hee meneer”, Jelte mengt zich in het gesprek, “Wat gaat school doen dan als je niet in de les zit? Want ik hoorde dat de leerplicht je niks kan maken als je er niet bent. Klopt dat?” Ik vraag Jelte of hij het er echt op wil gokken. Jelte zet zijn microfoon weer uit.

Terwijl ik mijn uitleg geef voel ik me toch wat eenzaam. Ik zit een soort monoloog af te steken tegen een openstaande Tijd voor Geschiedenis paragraaf en ik heb geen idee of er überhaupt nog iemand wakker is. In de chat blijft het stil als ik vraag of ik te snel ga… Gelukkig kan ik straks de voortgang van mijn leerlingen via TvG in de gaten houden, dat is een dikke meerwaarde in deze omstandigheden.

Dan volgt de les aan 2G om 10 uur.
2G is zo’n vmbo-klas waar je in de eerste weken van het schooljaar een aantal veldslagen mee moet uitvechten om te bepalen wie het voor het zeggen heeft. Nu is 2G een genot om mee te werken. Af en toe heerlijk primair, ze kunnen werken als paarden en de sfeer is gezellig en veilig. Ik heb zin in de les! Als ik online ga stel ik verbaasd vast dat de camera’s bij bijna alle leerlingen aan staan. Justin zit met een bivakmuts op voor zijn webcam, “Omdat het kan, toch?”, Daniëlle zit de inhoud van een aluminium schaal leeg te vorken. Voor de grap zeg ik dat Daniëlle aan het ontbijten is met een kapsalonnetje, maar met volle mond corrigeert ze me: het is kebab. De chat ontploft. Ik probeer mijn les te beginnen en vraag om de chat schoon te houden voor vragen aan mij.  

Tijdens mijn Tijd voor Geschiedenis-monoloog hoor ik smakkende geluiden uit mijn koptelefoon komen. Ik schakel even terug naar Google Meet en zie dat veel leerlingen nogal opzichtig kauwgom zitten te kauwen, iets wat in mijn lokaal strikt verboden is. En dat weten ze. Maar ja, “Wat gaat school doen dan?”. Ik leg het huiswerk uit en 2G gaat aan het werk, ik zet mijn microfoon en camera uit en schiet in de lach.

Woensdag heb ik ze weer. Wedden dat ze me dan massaal gaan vragen of ze naar de wc mogen?  

#positivitijdvoorgeschiedenis 

Wil jij ook je verhaal, foto en vlog over afstandsonderwijs delen met je collega’s? Stuur dan je bericht naar guus@vo-digitaal.nl.

Alle namen in dit verhaal zijn om privacyredenen gefingeerd.

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Formatief toetsen met rubrics: waarom en hoe?

Formatief toetsen met rubrics Hoe beslissen docenten of een opdracht van een leerling een voldoende of een goed verdient? Hoe kunnen mondelinge presentaties van leerlingen nauwkeurig en transparant geëvalueerd worden? En hoe leren leerlingen om hun eigen en elkaars werk effectief te beoordelen? In dit soort situaties wordt in het onderwijs steeds vaker gebruik gemaakt van rubrics. In dit blog lees je wat een rubric is, wat de voordelen zijn en hoe je rubrics effectief gebruikt bij het beoordelen van opdrachten. Wat is een rubric? Een rubric is een matrix die onderscheid maakt tussen ontwikkelingsniveaus op een specifiek prestatiecomponent. Voorbeelden van prestatiecomponenten voor een muziekopdracht waarbij leerlingen een liedje moeten zingen en maken kunnen bijvoorbeeld creativiteit, samenspel en vakmanschap zijn. Rubrics kunnen voor verschillende doeleinden worden gebruikt zoals bijvoorbeeld het beoordelen en evalueren van opdrachten, toetsen en presentaties. Bij Tijd voor Gesch

Afstandsonderwijs met BeatsNbits

“Muziekonderwijs op afstand? Ik hoorde mezelf al met 30 leerlingen en vertraging op de lijn zingen!” - Annika van Dijk (muziekdocent op het Vathorst College) Onderwijs op afstand. ‘Dat geldt toch niet voor muziek?’, was mijn eerste reactie. Ik hoorde mezelf al met 30 brugklassers en vertraging op de lijn zingen. Mijn tweede reactie: ‘Gelukkig geldt het óók voor muziek’. Inmiddels voel ik me plaatsvervangend beledigd als ik hoor dat sommige andere scholen tijdens deze periode de kunstvakken maar even laten zitten. Kunst hoort in het curriculum, ook nu, juist nu. Kunst helpt. Kijk maar naar alle creatieve filmpjes nu die op social media rondgaan of de hashtag #tussenkunstenquarantaine. Maar goed, het ontwikkelen van muzieklessen op afstand is niet makkelijk. Het muziekonderwijs bij mij op school (Vathorst College) is met name gericht op samen musiceren. Dat betekent voor nu dat we een nieuw programma moeten vormgeven. Gelukkig worden er via social media veel helpende handen uitges

De VO-Digitaal Academy geeft energie!

Ton Annink | Pius X College Almelo “Als ik van de Academy terugkom geef ik met hernieuwde energie mijn lessen.” Sinds het begin van VO-Digitaal, ruim 11 jaar geleden, wordt ieder jaar de VO-Digitaal Academy georganiseerd. Tijdens deze studie- en inspiratiedag kunnen leerkrachten die niet bekend zijn met de methodes kennismaken met de mogelijkheden. Leerkrachten die reeds gebruikmaken van de methodes kunnen met uitgevers en ontwikkelaars in gesprek over ontwikkelingen binnen de methode, waarbij ze de ruimte krijgen om hun feedback aan het team door te geven. Daarnaast is het ook vooral een heel erg inspirerende dag, waar (oud-)collega’s, oud-stagiaires en andere vakgenoten elkaar treffen, zo vindt ook Ton Annink die dit jaar opgaat voor zijn vijfde Academy: “Inmiddels ben ik vier keer op de VO-Digitaal Academy geweest, altijd met veel plezier! Sinds 2013 werk ik op het Pius X College in Almelo met BeatsNbits. Zeker de eerste jaren was de Academy voor ons een erg nutti