Doorgaan naar hoofdcontent

De VO-Digitaal Academy geeft energie!


Ton Annink | Pius X College Almelo







“Als ik van de Academy terugkom geef ik met hernieuwde energie mijn lessen.”

Sinds het begin van VO-Digitaal, ruim 11 jaar geleden, wordt ieder jaar de VO-Digitaal Academy georganiseerd. Tijdens deze studie- en inspiratiedag kunnen leerkrachten die niet bekend zijn met de methodes kennismaken met de mogelijkheden. Leerkrachten die reeds gebruikmaken van de methodes kunnen met uitgevers en ontwikkelaars in gesprek over ontwikkelingen binnen de methode, waarbij ze de ruimte krijgen om hun feedback aan het team door te geven. Daarnaast is het ook vooral een heel erg inspirerende dag, waar (oud-)collega’s, oud-stagiaires en andere vakgenoten elkaar treffen, zo vindt ook Ton Annink die dit jaar opgaat voor zijn vijfde Academy:

“Inmiddels ben ik vier keer op de VO-Digitaal Academy geweest, altijd met veel plezier! Sinds 2013 werk ik op het Pius X College in Almelo met BeatsNbits. Zeker de eerste jaren was de Academy voor ons een erg nuttige dag om wegwijs te worden in de methode. Door de workshops en gesprekken met ontwikkelaars leren we de methode ieder jaar beter kennen. Tijdens de Academy kunnen wij als docenten ook laten weten hoe de methode bevalt en kunnen we onze feedback kwijt.

De samenwerking met het team van BeatsNbits is erg positief. Niet alleen gedurende deze dag, maar ook daarbuiten staat de ‘helpdesk’ met snelle en kundige respons altijd voor ons klaar.” Ton benadrukt dat de Academy ieder jaar weer een bijzondere dag is: “Wat de Academy voor mij bijzonder maakt is de samenkomst met collega’s uit heel het land. De verhalen uit de eigen schoolsituatie. Het uitwisselen van ervaringen. Als docent die al 29 jaar in het vak zit, kom ik tijdens deze dag ook veel oud-stagiaires tegen. Zij zijn inmiddels ook vaak enkele jaren, scholen en ervaringen verder. Ik vind het heel bijzonder om elkaar op zo’n moment weer tegen te komen. Als ik van de Academy terugkom geef ik met hernieuwde energie mijn lessen.”

Over het meest memorabele moment op de Academy hoeft Ton niet lang na te denken: “De Academy is voor mij ook absoluut een inspiratiedag. Er zijn ieder jaar inspirerende sprekers, zoals Peter Heerschop het afgelopen jaar, maar één was er wel héél bijzonder. Voor mij was het absolute hoogtepunt de Duitse professor van 2017. Deze hoogleraar Allgemeine Didaktik und Schulpädagogik die gelieerd was aan het Duitse onderwijsministerie begon in vloeiend, moeilijk en veel te snel Duits een relaas over de staat van het onderwijs. Het werd enorm ongemakkelijk in de zaal, want niemand kon hem volgen. Na vijf minuten werd hij onderbroken en bleek hij ook Nederlands te kunnen.Toen iedereen nog maar net was bijgekomen van de shock bleek hij al vrij snel helemaal geen hoogleraar te zijn, maar een komediant die feilloos en op hilarische wijze de verschillen en overeenkomsten tussen Duitsland en Nederland aankaartte. De zaal ontplofte bijna van het lachen.” Dit jaar is Michel van Ast de spreker, hij zal ons meenemen in de wereld van motivatie, leren en ICT.

Meld je hier aan voor de VO-Digitaal Academy 2019

Reacties

Populaire posts van deze blog

Formatief toetsen met rubrics: waarom en hoe?

Formatief toetsen met rubrics Hoe beslissen docenten of een opdracht van een leerling een voldoende of een goed verdient? Hoe kunnen mondelinge presentaties van leerlingen nauwkeurig en transparant geëvalueerd worden? En hoe leren leerlingen om hun eigen en elkaars werk effectief te beoordelen? In dit soort situaties wordt in het onderwijs steeds vaker gebruik gemaakt van rubrics. In dit blog lees je wat een rubric is, wat de voordelen zijn en hoe je rubrics effectief gebruikt bij het beoordelen van opdrachten. Wat is een rubric? Een rubric is een matrix die onderscheid maakt tussen ontwikkelingsniveaus op een specifiek prestatiecomponent. Voorbeelden van prestatiecomponenten voor een muziekopdracht waarbij leerlingen een liedje moeten zingen en maken kunnen bijvoorbeeld creativiteit, samenspel en vakmanschap zijn. Rubrics kunnen voor verschillende doeleinden worden gebruikt zoals bijvoorbeeld het beoordelen en evalueren van opdrachten, toetsen en presentaties. Bij Tijd voor Gesch

Afstandsonderwijs met BeatsNbits

“Muziekonderwijs op afstand? Ik hoorde mezelf al met 30 leerlingen en vertraging op de lijn zingen!” - Annika van Dijk (muziekdocent op het Vathorst College) Onderwijs op afstand. ‘Dat geldt toch niet voor muziek?’, was mijn eerste reactie. Ik hoorde mezelf al met 30 brugklassers en vertraging op de lijn zingen. Mijn tweede reactie: ‘Gelukkig geldt het óók voor muziek’. Inmiddels voel ik me plaatsvervangend beledigd als ik hoor dat sommige andere scholen tijdens deze periode de kunstvakken maar even laten zitten. Kunst hoort in het curriculum, ook nu, juist nu. Kunst helpt. Kijk maar naar alle creatieve filmpjes nu die op social media rondgaan of de hashtag #tussenkunstenquarantaine. Maar goed, het ontwikkelen van muzieklessen op afstand is niet makkelijk. Het muziekonderwijs bij mij op school (Vathorst College) is met name gericht op samen musiceren. Dat betekent voor nu dat we een nieuw programma moeten vormgeven. Gelukkig worden er via social media veel helpende handen uitges