Op het Matrix Lyceum in Drachten werken ze met leerlingen die een bijzondere onderwijsbehoefte hebben. Een groot deel van de leerlingen heeft een leerbeperking of ASS (autismespectrumstoornis).
Hierdoor moet de docent per leerling een programma op maat aanbieden. In 2017 maakte geschiedenisdocent Jasper Hoekstra kennis met Tijd voor Geschiedenis en hij ontdekte al snel
dat dit zomaar eens de oplossing zou kunnen zijn voor hun vraagstuk: “Bij de ‘reguliere’ fysieke methodes is het niet mogelijk om leerlingen écht een programma op maat aan te bieden. Selecteren in het onderwijsmateriaal is niet tot nauwelijks aanwezig of kost heel veel tijd.
Bij Tijd voor Geschiedenis kan ik per leerling een leerroute maken, op maat gemaakt voor de specifieke leerbehoefte van de leerling.” Dit was voor Jasper een belangrijk argument in de keuze,
maar ook de tijdsbesparing speelt een grote rol: “Het gebruik van Tijd voor Geschiedenis bespaart mij ruim de helft van mijn tijd.
Het selecteren van het lesmateriaal is zo goed geïntegreerd in de methode en hetzelfde geldt voor de nakijkmogelijkheden. Dit scheelt veel tijd in de voorbereiding, maar ook in de les zelf. Hierdoor heb ik meer tijd over om de leerlingen individueel te begeleiden en om in te spelen op verschillen tussen leerlingen. Bovendien zorgt de RTTI-indeling van de opdrachten ervoor dat het voor de docenten duidelijk is waar het bij een specifieke leerling ‘fout’ gaat. Daarnaast kunnen de leerlingen ook zelfstandig aan de slag door middel van de ingebouwde planner.” Ook ‘kleinere’ aspecten spelen een
wezenlijke rol: “Leerlingen raken vaak in de war als hun antwoord niet op de regeltjes van een fysiek werkboek past, in Tijd voor Geschiedenis hebben ze gelukkig alle ruimte die ze willen! De leerlingen ervaren werken met de methode ook als positief.”
Jasper had na een paar keer rondkijken en uitproberen al vrij snel door dat de methode het team goed zou kunnen ondersteunen en stapte naar de directie: “De directie is door mij overgehaald om Tijd voor Geschiedenis voor ons aan te schaffen. Werken met een fysieke methode was voor het vak geschiedenis niet werkbaar voor zowel docent als leerling. Aan alle andere scholen met een specifieke leerbehoefte zou ik Tijd voor Geschiedenis absoluut aanraden.
Zeker weten. Het is tijdbesparend, op maat voor de leerling en brengt voor docenten een hoop gemak mee.” Toch was het voor Jasper in het begin af en toe wel even zoeken: “Het kan wel even duren om het systeem achter de methode te doorgronden. Er kan heel veel met Tijd voor Geschiedenis, maar je moet jezelf eerst wel even de tijd gunnen om hier in te investeren. De samenwerking met de adviseurs is wat dat betreft prettig, ze staan je altijd te woord en denken goed mee.”
Reacties
Een reactie posten