Doorgaan naar hoofdcontent

Tijd voor Geschiedenis is er voor iedere leerling



Op het Matrix Lyceum in Drachten werken ze met leerlingen die een bijzondere onderwijsbehoefte hebben. Een groot deel van de leerlingen heeft een leerbeperking of ASS (autismespectrumstoornis).
Hierdoor moet de docent per leerling een programma op maat aanbieden. In 2017 maakte geschiedenisdocent Jasper Hoekstra kennis met Tijd voor Geschiedenis en hij ontdekte al snel
dat dit zomaar eens de oplossing zou kunnen zijn voor hun vraagstuk: “Bij de ‘reguliere’ fysieke methodes is het niet mogelijk om leerlingen écht een programma op maat aan te bieden. Selecteren in het onderwijsmateriaal is niet tot nauwelijks aanwezig of kost heel veel tijd.

Bij Tijd voor Geschiedenis kan ik per leerling een leerroute maken, op maat gemaakt voor de specifieke leerbehoefte van de leerling.” Dit was voor Jasper een belangrijk argument in de keuze,
maar ook de tijdsbesparing speelt een grote rol: “Het gebruik van Tijd voor Geschiedenis bespaart mij ruim de helft van mijn tijd.

Het selecteren van het lesmateriaal is zo goed geïntegreerd in de methode en hetzelfde geldt voor de nakijkmogelijkheden. Dit scheelt veel tijd in de voorbereiding, maar ook in de les zelf. Hierdoor heb ik meer tijd over om de leerlingen individueel te begeleiden en om in te spelen op verschillen tussen leerlingen. Bovendien zorgt de RTTI-indeling van de opdrachten ervoor dat het voor de docenten duidelijk is waar het bij een specifieke leerling ‘fout’ gaat. Daarnaast kunnen de leerlingen ook zelfstandig aan de slag door middel van de ingebouwde planner.” Ook ‘kleinere’ aspecten spelen een
wezenlijke rol: “Leerlingen raken vaak in de war als hun antwoord niet op de regeltjes van een fysiek werkboek past, in Tijd voor Geschiedenis hebben ze gelukkig alle ruimte die ze willen! De leerlingen ervaren werken met de methode ook als positief.”

Jasper had na een paar keer rondkijken en uitproberen al vrij snel door dat de methode het team goed zou kunnen ondersteunen en stapte naar de directie: “De directie is door mij overgehaald om Tijd voor Geschiedenis voor ons aan te schaffen. Werken met een fysieke methode was voor het vak geschiedenis niet werkbaar voor zowel docent als leerling. Aan alle andere scholen met een specifieke leerbehoefte zou ik Tijd voor Geschiedenis absoluut aanraden.

Zeker weten. Het is tijdbesparend, op maat voor de leerling en brengt voor docenten een hoop gemak mee.” Toch was het voor Jasper in het begin af en toe wel even zoeken: “Het kan wel even duren om het systeem achter de methode te doorgronden. Er kan heel veel met Tijd voor Geschiedenis, maar je moet jezelf eerst wel even de tijd gunnen om hier in te investeren. De samenwerking met de adviseurs is wat dat betreft prettig, ze staan je altijd te woord en denken goed mee.”

Reacties

Populaire posts van deze blog

Formatief toetsen met rubrics: waarom en hoe?

Formatief toetsen met rubrics Hoe beslissen docenten of een opdracht van een leerling een voldoende of een goed verdient? Hoe kunnen mondelinge presentaties van leerlingen nauwkeurig en transparant geëvalueerd worden? En hoe leren leerlingen om hun eigen en elkaars werk effectief te beoordelen? In dit soort situaties wordt in het onderwijs steeds vaker gebruik gemaakt van rubrics. In dit blog lees je wat een rubric is, wat de voordelen zijn en hoe je rubrics effectief gebruikt bij het beoordelen van opdrachten. Wat is een rubric? Een rubric is een matrix die onderscheid maakt tussen ontwikkelingsniveaus op een specifiek prestatiecomponent. Voorbeelden van prestatiecomponenten voor een muziekopdracht waarbij leerlingen een liedje moeten zingen en maken kunnen bijvoorbeeld creativiteit, samenspel en vakmanschap zijn. Rubrics kunnen voor verschillende doeleinden worden gebruikt zoals bijvoorbeeld het beoordelen en evalueren van opdrachten, toetsen en presentaties. Bij Tijd voor Gesch...

Afstandsonderwijs met Tijd voor Geschiedenis

“Justin zit met een bivakmuts op voor de webcam terwijl Daniëlle een schaal kapsalon zit leeg te vorken” - Geschiedenisdocentop het Esdal College over zijn tweede week afstandsonderwijs Maandagochtend 8:30 uur. Ik zit op zolder achter mijn laptop en geniet van een stabiele wifi-verbinding op de tweede verdieping van mijn huis. Wat een verschil met vorige week! Toen zaten we met het hele gezin aan de keukentafel aan het werk voor school. Ik gaf mijn online lessen, mijn vrouw hielp dochter- en zoonlief met hun schooltaken, en probeerde ondertussen zo stil mogelijk te voorkomen dat onze dreumes slaagde in zijn vastberaden plannetje om bij papa op schoot te gaan zitten. Wie had gedacht dat de term wifi-booster zo’n verschil zou maken in mijn gezin. Ik start de les in Google Meet en mijn examenklas TL komt online. Camera’s en microfoons staan allemaal uit. Ik zie 19 zwarte schermpjes voor me… dat zouden er volgens mijn leerlingenlijst 22 moeten zijn. Terwijl ik tevreden vaststel...

Afstandsonderwijs met BeatsNbits

“Muziekonderwijs op afstand? Ik hoorde mezelf al met 30 leerlingen en vertraging op de lijn zingen!” - Annika van Dijk (muziekdocent op het Vathorst College) Onderwijs op afstand. ‘Dat geldt toch niet voor muziek?’, was mijn eerste reactie. Ik hoorde mezelf al met 30 brugklassers en vertraging op de lijn zingen. Mijn tweede reactie: ‘Gelukkig geldt het óók voor muziek’. Inmiddels voel ik me plaatsvervangend beledigd als ik hoor dat sommige andere scholen tijdens deze periode de kunstvakken maar even laten zitten. Kunst hoort in het curriculum, ook nu, juist nu. Kunst helpt. Kijk maar naar alle creatieve filmpjes nu die op social media rondgaan of de hashtag #tussenkunstenquarantaine. Maar goed, het ontwikkelen van muzieklessen op afstand is niet makkelijk. Het muziekonderwijs bij mij op school (Vathorst College) is met name gericht op samen musiceren. Dat betekent voor nu dat we een nieuw programma moeten vormgeven. Gelukkig worden er via social media veel helpende handen uitges...