Doorgaan naar hoofdcontent

BeatsNbits vliegt uit naar de Caraïben

BeatsNbits op Bonaire


Ik moet eerlijk bekennen dat toen ik BeatsNbits voor het eerst zag, ik wel sceptisch was en bij mezelf dacht: ‘weer zo'n programma dat van alles en nog wat belooft, maar is het wel geschikt voor onze leerlingen op Bonaire Caribisch Nederland?’

Onze leerlingen op Bonaire Caribisch Nederland hebben tegenwoordig veel motivatie nodig om aan de slag te gaan. Wat wij voor de klas vertellen kunnen ze ook allemaal op het internet vinden. Vandaar ook de uitdaging om steeds weer opnieuw te digitaliseren.

Na 6 maanden onderzoek te hebben gedaan naar meerdere methodes, heb ik een proefaccount aangevraagd en ben ik samen met de leerlingen aan de slag gegaan. Mijn eerste reactie was ‘wow’! Zowel bij mijn leerlingen als bij mij (al 32 jaar in dienst en nog steeds op zoek naar innovatie) sloeg de methode meteen aan. Te gek!

De leerlingen hebben samen met mij de methode onderzocht en we kwamen al gauw tot de ontdekking dat ze heel wat onderdelen binnen het programma aankunnen. Zo veel schelen wij dus niet met Nederland, waar ze juist heel veel theaters, popconcerten, schouwburgen en stadions hebben waar van alles en nog wat te zien is. Wij zijn een heel kleinschalig eiland waar alles te duur is en vooral op het gebied van concerten het niet voor elkaar krijgen om mega artiesten te kunnen zien.

BeatsNbits is geheel digitaal en vooral up-to-date met de meest recente popmuziek, termen die met het examen te maken hebben en vooral interessante video's en lessen. Mijn leerlingen werken elke dag enthousiast met de methode, ze maken alle opdrachten af en halen goede cijfers. De methode biedt genoeg differentiatie in niveau, waardoor je leerlingen met een hoger niveau bijvoorbeeld gemakkelijk op een hoger niveau kan laten werken. Daarnaast kunnen de leerlingen met de methode ook gemakkelijk thuiswerken, zijn er extra instrumentale lesvideo’s beschikbaar en biedt de methode een leerling volgsysteem.

Wij als muziekdocenten maken dagelijks gebruik van de digitale muziekmiddelen, denk maar aan Sibelius, Cubase, Abelton, Logic audio pro et cetera. Waarom de leerlingen dan niet?

We beleven dagelijks weer opnieuw veel plezier met elkaar en het programma en hopen dat andere docenten en leerlingen dit ook ontdekken en ermee aan de slag gaan!

Geschreven door: Robert Swinkels van scholengemeenschap Bonaire.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Formatief toetsen met rubrics: waarom en hoe?

Formatief toetsen met rubrics Hoe beslissen docenten of een opdracht van een leerling een voldoende of een goed verdient? Hoe kunnen mondelinge presentaties van leerlingen nauwkeurig en transparant geëvalueerd worden? En hoe leren leerlingen om hun eigen en elkaars werk effectief te beoordelen? In dit soort situaties wordt in het onderwijs steeds vaker gebruik gemaakt van rubrics. In dit blog lees je wat een rubric is, wat de voordelen zijn en hoe je rubrics effectief gebruikt bij het beoordelen van opdrachten. Wat is een rubric? Een rubric is een matrix die onderscheid maakt tussen ontwikkelingsniveaus op een specifiek prestatiecomponent. Voorbeelden van prestatiecomponenten voor een muziekopdracht waarbij leerlingen een liedje moeten zingen en maken kunnen bijvoorbeeld creativiteit, samenspel en vakmanschap zijn. Rubrics kunnen voor verschillende doeleinden worden gebruikt zoals bijvoorbeeld het beoordelen en evalueren van opdrachten, toetsen en presentaties. Bij Tijd voor Gesch

De VO-Digitaal Academy geeft energie!

Ton Annink | Pius X College Almelo “Als ik van de Academy terugkom geef ik met hernieuwde energie mijn lessen.” Sinds het begin van VO-Digitaal, ruim 11 jaar geleden, wordt ieder jaar de VO-Digitaal Academy georganiseerd. Tijdens deze studie- en inspiratiedag kunnen leerkrachten die niet bekend zijn met de methodes kennismaken met de mogelijkheden. Leerkrachten die reeds gebruikmaken van de methodes kunnen met uitgevers en ontwikkelaars in gesprek over ontwikkelingen binnen de methode, waarbij ze de ruimte krijgen om hun feedback aan het team door te geven. Daarnaast is het ook vooral een heel erg inspirerende dag, waar (oud-)collega’s, oud-stagiaires en andere vakgenoten elkaar treffen, zo vindt ook Ton Annink die dit jaar opgaat voor zijn vijfde Academy: “Inmiddels ben ik vier keer op de VO-Digitaal Academy geweest, altijd met veel plezier! Sinds 2013 werk ik op het Pius X College in Almelo met BeatsNbits. Zeker de eerste jaren was de Academy voor ons een erg nutti

Afstandsonderwijs met BeatsNbits

“Muziekonderwijs op afstand? Ik hoorde mezelf al met 30 leerlingen en vertraging op de lijn zingen!” - Annika van Dijk (muziekdocent op het Vathorst College) Onderwijs op afstand. ‘Dat geldt toch niet voor muziek?’, was mijn eerste reactie. Ik hoorde mezelf al met 30 brugklassers en vertraging op de lijn zingen. Mijn tweede reactie: ‘Gelukkig geldt het óók voor muziek’. Inmiddels voel ik me plaatsvervangend beledigd als ik hoor dat sommige andere scholen tijdens deze periode de kunstvakken maar even laten zitten. Kunst hoort in het curriculum, ook nu, juist nu. Kunst helpt. Kijk maar naar alle creatieve filmpjes nu die op social media rondgaan of de hashtag #tussenkunstenquarantaine. Maar goed, het ontwikkelen van muzieklessen op afstand is niet makkelijk. Het muziekonderwijs bij mij op school (Vathorst College) is met name gericht op samen musiceren. Dat betekent voor nu dat we een nieuw programma moeten vormgeven. Gelukkig worden er via social media veel helpende handen uitges