Doorgaan naar hoofdcontent

Tijd voor Vernieuwing!


Een spannende periode breekt aan voor veel bovenbouwdocenten, want de nieuwe historische contexten en eindexamens voor havo en vwo kloppen op de deur. Ook voor methodemakers is dit altijd een spannende periode, want het vergt veel inspanning om deze grote verandering in een relatief korte periode door te voeren. Maar het schept ook kansen en dat is mooi! We zijn de afgelopen maanden dan ook ontzettend druk geweest met het oriënteren, (her)structureren, uitzoeken, schrijven, redigeren, corrigeren, en uitwerken van de nieuwe historische contexten. In veel gevallen moesten we zelf (weer) de boeken in, vonden we prachtig bronmateriaal en impactvolle fragmenten, bediscussieerden we opdrachten en gingen de lampen laat uit. Dat leverde een hoop inzichten op en samen met de feedback die wij zo vaak vanuit het werkveld doorkrijgen, begint er inmiddels iets moois te ontstaan!


We naderen voorzichtig de afronding van het schrijfproces voor de eerste contexten. Wij hebben hierbij de focus gelegd op de havo contexten, aangezien zij de vuurdoop als eerste ondergaan. Naar verwachting staan alle havo contexten klaar in juni, zodat er voorafgaand aan de ‘grote vakantie’ al een en ander besproken kan worden binnen de sectie. De contexten Het Britse Rijk en Het Moderne Nederland zullen al in maart en april zichtbaar worden in jouw docentaccount. Ook bij de vwo contexten zal in mei al veel inzichtelijk zijn: De Verlichting en Steden en Burgers worden de komende weken al zichtbaar, Duitsland volgt naar verwachting ook nog in het huidige schooljaar. China zal in het eerste deel van het nieuwe schooljaar beschikbaar zijn.

Van veel docenten kregen wij de vraag wat er met onze ‘oude’ contexten gebeurt, daar deze niet verloren behoeven te gaan! We hebben daarom besloten om deze contexten (ter lering, als naslagwerk, ende vermaeck) de komende jaren nog gewoon beschikbaar te houden voor zij die dit graag willen inzien. Free of charge, natuurlijk.

Heb jij nog vragen over de historische contexten? Neem dan gerust contact met ons op via jouw adviseur. Nog niet bekend met Tijd voor Geschiedenis? Dan is dit wellicht een goed moment om nieuwsgierig te worden!

Veel succes en plezier met de voorbereiding op dit nieuwe onderdeel, ik zie je feedback graag tegemoet.

Met hartelijke groet,




Reacties

Populaire posts van deze blog

Formatief toetsen met rubrics: waarom en hoe?

Formatief toetsen met rubrics Hoe beslissen docenten of een opdracht van een leerling een voldoende of een goed verdient? Hoe kunnen mondelinge presentaties van leerlingen nauwkeurig en transparant geëvalueerd worden? En hoe leren leerlingen om hun eigen en elkaars werk effectief te beoordelen? In dit soort situaties wordt in het onderwijs steeds vaker gebruik gemaakt van rubrics. In dit blog lees je wat een rubric is, wat de voordelen zijn en hoe je rubrics effectief gebruikt bij het beoordelen van opdrachten. Wat is een rubric? Een rubric is een matrix die onderscheid maakt tussen ontwikkelingsniveaus op een specifiek prestatiecomponent. Voorbeelden van prestatiecomponenten voor een muziekopdracht waarbij leerlingen een liedje moeten zingen en maken kunnen bijvoorbeeld creativiteit, samenspel en vakmanschap zijn. Rubrics kunnen voor verschillende doeleinden worden gebruikt zoals bijvoorbeeld het beoordelen en evalueren van opdrachten, toetsen en presentaties. Bij Tijd voor Gesch

De VO-Digitaal Academy geeft energie!

Ton Annink | Pius X College Almelo “Als ik van de Academy terugkom geef ik met hernieuwde energie mijn lessen.” Sinds het begin van VO-Digitaal, ruim 11 jaar geleden, wordt ieder jaar de VO-Digitaal Academy georganiseerd. Tijdens deze studie- en inspiratiedag kunnen leerkrachten die niet bekend zijn met de methodes kennismaken met de mogelijkheden. Leerkrachten die reeds gebruikmaken van de methodes kunnen met uitgevers en ontwikkelaars in gesprek over ontwikkelingen binnen de methode, waarbij ze de ruimte krijgen om hun feedback aan het team door te geven. Daarnaast is het ook vooral een heel erg inspirerende dag, waar (oud-)collega’s, oud-stagiaires en andere vakgenoten elkaar treffen, zo vindt ook Ton Annink die dit jaar opgaat voor zijn vijfde Academy: “Inmiddels ben ik vier keer op de VO-Digitaal Academy geweest, altijd met veel plezier! Sinds 2013 werk ik op het Pius X College in Almelo met BeatsNbits. Zeker de eerste jaren was de Academy voor ons een erg nutti

Afstandsonderwijs met BeatsNbits

“Muziekonderwijs op afstand? Ik hoorde mezelf al met 30 leerlingen en vertraging op de lijn zingen!” - Annika van Dijk (muziekdocent op het Vathorst College) Onderwijs op afstand. ‘Dat geldt toch niet voor muziek?’, was mijn eerste reactie. Ik hoorde mezelf al met 30 brugklassers en vertraging op de lijn zingen. Mijn tweede reactie: ‘Gelukkig geldt het óók voor muziek’. Inmiddels voel ik me plaatsvervangend beledigd als ik hoor dat sommige andere scholen tijdens deze periode de kunstvakken maar even laten zitten. Kunst hoort in het curriculum, ook nu, juist nu. Kunst helpt. Kijk maar naar alle creatieve filmpjes nu die op social media rondgaan of de hashtag #tussenkunstenquarantaine. Maar goed, het ontwikkelen van muzieklessen op afstand is niet makkelijk. Het muziekonderwijs bij mij op school (Vathorst College) is met name gericht op samen musiceren. Dat betekent voor nu dat we een nieuw programma moeten vormgeven. Gelukkig worden er via social media veel helpende handen uitges