Doorgaan naar hoofdcontent

Afstandsonderwijs met BeatsNbits



Onderwijs op afstand. ‘Dat geldt toch niet voor muziek?’, was mijn eerste reactie. Ik hoorde mezelf al met 30 brugklassers en vertraging op de lijn zingen. Mijn tweede reactie: ‘Gelukkig geldt het óók voor muziek’. Inmiddels voel ik me plaatsvervangend beledigd als ik hoor dat sommige andere scholen tijdens deze periode de kunstvakken maar even laten zitten. Kunst hoort in het curriculum, ook nu, juist nu. Kunst helpt. Kijk maar naar alle creatieve filmpjes nu die op social media rondgaan of de hashtag #tussenkunstenquarantaine.

Maar goed, het ontwikkelen van muzieklessen op afstand is niet makkelijk. Het muziekonderwijs bij mij op school (Vathorst College) is met name gericht op samen musiceren. Dat betekent voor nu dat we een nieuw programma moeten vormgeven. Gelukkig worden er via social media veel helpende handen uitgestoken. Lesideeën en handige apps worden uitgewisseld. Het moment dat ik dacht ‘dit komt goed’, was toen ik zag dat muziekmethodes, waaronder BeatsNbits, hun digitale programma openstellen voor heel Nederland. Wat een gul gebaar. 

Vorig schooljaar hebben mijn muziekcollega’s en ik op uitnodiging van BeatsNbits een proefabonnement gehad, om te kijken of deze methode iets voor het Vathorst College is. We hebben uiteindelijk besloten om het niet te doen: ons onderwijs is vrijwel volledig digitaal. We vinden het juist zo goed dat leerlingen bij de vier kunstvakken hun laptop niet of nauwelijks hoeven te gebruiken. Daarnaast hebben we de luxe van veel praktijklokalen, dus vonden we al met al de methode te digitaal. Wél sprak de overzichtelijke site ons erg aan en vonden we de opdrachten erg leuk en afwisselend. Een digitale methode heeft ook veel voordelen, dat blijkt nu wel. We zijn ontzettend blij dat BeatsNbits tijdelijk voor ons beschikbaar is en maken er dankbaar gebruik van.

Met mijn tweede klassen heb ik de opdracht over filmmuziek gedaan. Toch spannend wat er komt en wat leerlingen van de opdracht vinden. In het exit ticket hebben ze vragen als ‘wat is jouw favoriete filmmuziek?’ en ‘hoe vond je deze opdracht?’ beantwoord. Ook moesten ze een selfie uploaden met het resultaat van de les. Al die vrolijke gezichten met hun eigen gemaakte filmmuziek maakten dat ik blij en opgelucht kon terugkijken op de eerste lessen op afstand. De leerlingen waren ook erg enthousiast. Vooral de jongen die zei: ‘Ik vind dit veel leuker dan wat we normaal doen bij muziek’.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Formatief toetsen met rubrics: waarom en hoe?

Formatief toetsen met rubrics Hoe beslissen docenten of een opdracht van een leerling een voldoende of een goed verdient? Hoe kunnen mondelinge presentaties van leerlingen nauwkeurig en transparant geëvalueerd worden? En hoe leren leerlingen om hun eigen en elkaars werk effectief te beoordelen? In dit soort situaties wordt in het onderwijs steeds vaker gebruik gemaakt van rubrics. In dit blog lees je wat een rubric is, wat de voordelen zijn en hoe je rubrics effectief gebruikt bij het beoordelen van opdrachten. Wat is een rubric? Een rubric is een matrix die onderscheid maakt tussen ontwikkelingsniveaus op een specifiek prestatiecomponent. Voorbeelden van prestatiecomponenten voor een muziekopdracht waarbij leerlingen een liedje moeten zingen en maken kunnen bijvoorbeeld creativiteit, samenspel en vakmanschap zijn. Rubrics kunnen voor verschillende doeleinden worden gebruikt zoals bijvoorbeeld het beoordelen en evalueren van opdrachten, toetsen en presentaties. Bij Tijd voor Gesch

De VO-Digitaal Academy geeft energie!

Ton Annink | Pius X College Almelo “Als ik van de Academy terugkom geef ik met hernieuwde energie mijn lessen.” Sinds het begin van VO-Digitaal, ruim 11 jaar geleden, wordt ieder jaar de VO-Digitaal Academy georganiseerd. Tijdens deze studie- en inspiratiedag kunnen leerkrachten die niet bekend zijn met de methodes kennismaken met de mogelijkheden. Leerkrachten die reeds gebruikmaken van de methodes kunnen met uitgevers en ontwikkelaars in gesprek over ontwikkelingen binnen de methode, waarbij ze de ruimte krijgen om hun feedback aan het team door te geven. Daarnaast is het ook vooral een heel erg inspirerende dag, waar (oud-)collega’s, oud-stagiaires en andere vakgenoten elkaar treffen, zo vindt ook Ton Annink die dit jaar opgaat voor zijn vijfde Academy: “Inmiddels ben ik vier keer op de VO-Digitaal Academy geweest, altijd met veel plezier! Sinds 2013 werk ik op het Pius X College in Almelo met BeatsNbits. Zeker de eerste jaren was de Academy voor ons een erg nutti