Doorgaan naar hoofdcontent

Afstandsonderwijs met BeatsNbits



Onderwijs op afstand. ‘Dat geldt toch niet voor muziek?’, was mijn eerste reactie. Ik hoorde mezelf al met 30 brugklassers en vertraging op de lijn zingen. Mijn tweede reactie: ‘Gelukkig geldt het óók voor muziek’. Inmiddels voel ik me plaatsvervangend beledigd als ik hoor dat sommige andere scholen tijdens deze periode de kunstvakken maar even laten zitten. Kunst hoort in het curriculum, ook nu, juist nu. Kunst helpt. Kijk maar naar alle creatieve filmpjes nu die op social media rondgaan of de hashtag #tussenkunstenquarantaine.

Maar goed, het ontwikkelen van muzieklessen op afstand is niet makkelijk. Het muziekonderwijs bij mij op school (Vathorst College) is met name gericht op samen musiceren. Dat betekent voor nu dat we een nieuw programma moeten vormgeven. Gelukkig worden er via social media veel helpende handen uitgestoken. Lesideeën en handige apps worden uitgewisseld. Het moment dat ik dacht ‘dit komt goed’, was toen ik zag dat muziekmethodes, waaronder BeatsNbits, hun digitale programma openstellen voor heel Nederland. Wat een gul gebaar. 

Vorig schooljaar hebben mijn muziekcollega’s en ik op uitnodiging van BeatsNbits een proefabonnement gehad, om te kijken of deze methode iets voor het Vathorst College is. We hebben uiteindelijk besloten om het niet te doen: ons onderwijs is vrijwel volledig digitaal. We vinden het juist zo goed dat leerlingen bij de vier kunstvakken hun laptop niet of nauwelijks hoeven te gebruiken. Daarnaast hebben we de luxe van veel praktijklokalen, dus vonden we al met al de methode te digitaal. Wél sprak de overzichtelijke site ons erg aan en vonden we de opdrachten erg leuk en afwisselend. Een digitale methode heeft ook veel voordelen, dat blijkt nu wel. We zijn ontzettend blij dat BeatsNbits tijdelijk voor ons beschikbaar is en maken er dankbaar gebruik van.

Met mijn tweede klassen heb ik de opdracht over filmmuziek gedaan. Toch spannend wat er komt en wat leerlingen van de opdracht vinden. In het exit ticket hebben ze vragen als ‘wat is jouw favoriete filmmuziek?’ en ‘hoe vond je deze opdracht?’ beantwoord. Ook moesten ze een selfie uploaden met het resultaat van de les. Al die vrolijke gezichten met hun eigen gemaakte filmmuziek maakten dat ik blij en opgelucht kon terugkijken op de eerste lessen op afstand. De leerlingen waren ook erg enthousiast. Vooral de jongen die zei: ‘Ik vind dit veel leuker dan wat we normaal doen bij muziek’.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Formatief toetsen met rubrics: waarom en hoe?

Formatief toetsen met rubrics Hoe beslissen docenten of een opdracht van een leerling een voldoende of een goed verdient? Hoe kunnen mondelinge presentaties van leerlingen nauwkeurig en transparant geëvalueerd worden? En hoe leren leerlingen om hun eigen en elkaars werk effectief te beoordelen? In dit soort situaties wordt in het onderwijs steeds vaker gebruik gemaakt van rubrics. In dit blog lees je wat een rubric is, wat de voordelen zijn en hoe je rubrics effectief gebruikt bij het beoordelen van opdrachten. Wat is een rubric? Een rubric is een matrix die onderscheid maakt tussen ontwikkelingsniveaus op een specifiek prestatiecomponent. Voorbeelden van prestatiecomponenten voor een muziekopdracht waarbij leerlingen een liedje moeten zingen en maken kunnen bijvoorbeeld creativiteit, samenspel en vakmanschap zijn. Rubrics kunnen voor verschillende doeleinden worden gebruikt zoals bijvoorbeeld het beoordelen en evalueren van opdrachten, toetsen en presentaties. Bij Tijd voor Gesch...

Afstandsonderwijs met Tijd voor Geschiedenis

“Justin zit met een bivakmuts op voor de webcam terwijl Daniëlle een schaal kapsalon zit leeg te vorken” - Geschiedenisdocentop het Esdal College over zijn tweede week afstandsonderwijs Maandagochtend 8:30 uur. Ik zit op zolder achter mijn laptop en geniet van een stabiele wifi-verbinding op de tweede verdieping van mijn huis. Wat een verschil met vorige week! Toen zaten we met het hele gezin aan de keukentafel aan het werk voor school. Ik gaf mijn online lessen, mijn vrouw hielp dochter- en zoonlief met hun schooltaken, en probeerde ondertussen zo stil mogelijk te voorkomen dat onze dreumes slaagde in zijn vastberaden plannetje om bij papa op schoot te gaan zitten. Wie had gedacht dat de term wifi-booster zo’n verschil zou maken in mijn gezin. Ik start de les in Google Meet en mijn examenklas TL komt online. Camera’s en microfoons staan allemaal uit. Ik zie 19 zwarte schermpjes voor me… dat zouden er volgens mijn leerlingenlijst 22 moeten zijn. Terwijl ik tevreden vaststel...