“Muziekonderwijs op afstand? Ik hoorde
mezelf al met 30 leerlingen en vertraging op de lijn zingen!”
- Annika van Dijk (muziekdocent op het Vathorst College)
- Annika van Dijk (muziekdocent op het Vathorst College)
Onderwijs op afstand. ‘Dat geldt toch niet voor muziek?’, was mijn eerste reactie. Ik hoorde mezelf al met 30 brugklassers en vertraging op de lijn zingen. Mijn tweede reactie: ‘Gelukkig geldt het óók voor muziek’. Inmiddels voel ik me plaatsvervangend beledigd als ik hoor dat sommige andere scholen tijdens deze periode de kunstvakken maar even laten zitten. Kunst hoort in het curriculum, ook nu, juist nu. Kunst helpt. Kijk maar naar alle creatieve filmpjes nu die op social media rondgaan of de hashtag #tussenkunstenquarantaine.
Maar goed, het ontwikkelen van muzieklessen op afstand is niet makkelijk. Het muziekonderwijs bij mij op school (Vathorst College) is met name gericht op samen musiceren. Dat betekent voor nu dat we een nieuw programma moeten vormgeven. Gelukkig worden er via social media veel helpende handen uitgestoken. Lesideeën en handige apps worden uitgewisseld. Het moment dat ik dacht ‘dit komt goed’, was toen ik zag dat muziekmethodes, waaronder BeatsNbits, hun digitale programma openstellen voor heel Nederland. Wat een gul gebaar.
Vorig schooljaar hebben mijn muziekcollega’s en ik op uitnodiging van BeatsNbits een proefabonnement gehad, om te kijken of deze methode iets voor het Vathorst College is. We hebben uiteindelijk besloten om het niet te doen: ons onderwijs is vrijwel volledig digitaal. We vinden het juist zo goed dat leerlingen bij de vier kunstvakken hun laptop niet of nauwelijks hoeven te gebruiken. Daarnaast hebben we de luxe van veel praktijklokalen, dus vonden we al met al de methode te digitaal. Wél sprak de overzichtelijke site ons erg aan en vonden we de opdrachten erg leuk en afwisselend. Een digitale methode heeft ook veel voordelen, dat blijkt nu wel. We zijn ontzettend blij dat BeatsNbits tijdelijk voor ons beschikbaar is en maken er dankbaar gebruik van.
Met mijn tweede klassen heb ik de opdracht over filmmuziek gedaan. Toch spannend wat er komt en wat leerlingen van de opdracht vinden. In het exit ticket hebben ze vragen als ‘wat is jouw favoriete filmmuziek?’ en ‘hoe vond je deze opdracht?’ beantwoord. Ook moesten ze een selfie uploaden met het resultaat van de les. Al die vrolijke gezichten met hun eigen gemaakte filmmuziek maakten dat ik blij en opgelucht kon terugkijken op de eerste lessen op afstand. De leerlingen waren ook erg enthousiast. Vooral de jongen die zei: ‘Ik vind dit veel leuker dan wat we normaal doen bij muziek’.
Reacties
Een reactie posten